A Föld nem tűnik el, de mi emberek hamarosan eltűnünk, és sajnos nem apokaliptikus hirtelenséggel, hanem lassú kínlódással. Ebben benne lesz a vízhiány, az éhezés, a háborúk, és a járványok is. Mint egy olyan világvége mozi, amibe mindent egyszerre sűrítenek bele a hatás kedvéért. Csak itt nincs heppiend.
a kép forrása: phys.org
Önzés és rövidlátás
A problémának két oldala van. Az egyik az országok, nemzetek "erőfeszítése", a másik az egyének szerepvállalása. Mielőtt azt gondolnánk, hogy előbbi sokkal meghatározóbb, töprengjünk el azon, hogy ha minden egyes felnőtt felelősen gondolkodna a környezetvédelemről, mekkora tömeg mozdítaná a dolgokat a pozitív irányba.
forrás: http://nepesseg.population.city/world/
Vida Gábor emeritus professzor, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 1998-ban (!!!) született cikkében többek között arról is írt, hogy az önzés és a rövidlátás mértékei együtt változnak.
Az emberiség további sorsát meghatározó globális problémák (népességrobbanás, ivóvíz, éhezés, levegőszennyezés, szeméttermelés, bioszféra degradálódás, UV sugárzás, klíma-változás, terrorizmus, politikai instabilitás, fegyverkezés stb., stb.) gyors és egységesen elfogadott kezeléssel oldhatók meg. Másfajta tudományra, másfajta politikára van szükség. Az egymásra mutogatás katasztrófához vezet. A nemzeti érdek ma már nem lehet a legfelső szint.
Az egymásra mutogatás és a rövidlátás legjobb példái azok az egyezmények, amelyeket az utóbbi évtizedekben nem, vagy csak rendkívül szűk spektrumban tudtak elfogadni a világ országai, vagy ha elfogadták is, nem tudták a célkitűzéseiket megvalósítani. Az okok? Pénz és hatalom.
2005-ben például a biodiverzitás (fajok sokszínűsége) megóvásáért és a fajok kihalása ellen munkálkodó felelős nemzetközi testületről beszéltek. Az alakuló konferencia persze nem hozhatott kötelező erejű döntéseket, de javaslatokat tehetett a problémák megoldására.
A kép forrása: www.znbc.co.zm
Vajon képesek lesznek-e a döntéshozók, és az emberek saját rövidtávú érdekeiken túl látni, vajon megértjük-e, hogy a technikai haladásba vetett vakhit nem az ígéret földjére vezet, hanem a pusztuláséba?
Mit érdekel engem a fajok kipusztulása?
A változatosság nem csak gyönyörködtet, hanem a túlélés alapvető eleme is. A diverzitás (sokszínűség) ugyanis a sebezhetőségünket csökkenti. Ha például a Földön rizsen és emberen kívül nem lenne más, akkor egy rizsfertőző bogár kifejlődése miatt kipusztulna az emberiség. Ki ne hallott volna a méhek számának rohamos csökkenéséről? Kis rovarjaink kipusztulásával nemcsak a mézet kell majd nélkülöznünk, hanem számtalan növényt is, mivel drasztikusan csökken majd a beporzás lehetősége. „A változatosság maga a közösség számára a túlélési tényező”. (Daniel Quinn: Izmael) Ennek fényében elég aggasztó, hogy óránként három faj hal ki a Földön. És ha ezt távoli, Öntől független tényként szemlélné, akkor gondolkozzon el azon, hogy Európának a biodiverzitás csökkenése 450 milliárd eurójába kerül évente.
Fény az alagút végén?
Ha Ön is egy azok közül, aki legyint a végítélet harangjait kongatókra, akkor gondolkozzon el azon, hogy még optimista tudósok is azt fogalmazzák meg, hogy „az egyetlen kissé kevésbé sötét kép az, hogy az összeomlás csak fokozatosan következik be, és talán fokozatosan hozzá lehet szoktatni az embereket egy másfajta gondolkodáshoz.”
De mik NEM történtek az ügy érdekében? (Fájdalmasan hosszú lista következik)
- 46 éve történt, hogy „A növekedés határai” címmel kiadták a Római Klub nemzetközi tudóscsoport elemzését, amely igencsak vészjósló következtetést fogalmazott meg:
ha minden a korábbi trendek szerint folytatódik, a világ népességének és a termelés okozta szennyezésnek a növekedése a XXI. század közepére katasztrófához vezet.
Környezetvédelmi törekvések egyébként már az 1950-es években is voltak.
Ugyanebben az évben Stockholmban tartották az első környezetvédelmi ENSZ világkonferenciát. A résztvevők nyilatkozatot fogadtak el a környezetvédelem alapelveiről és nemzetközi feladatairól. Az együttműködés irányítására, a nemzetközi erőfeszítések összehangolására létrehozták az ENSZ Környezeti Programját (UNEP). A nyilatkozatban a kormányok ünnepélyesen kötelezettséget vállaltak, hogy megóvják és jobbá teszik az ember környezetét a mai és a jövő nemzedékek számára.
- Genfi egyezmény - Hosszú távú, határokon átívelő egyezmény a légszennyezés problémájával kapcsolatban,
konkrét célszámok nélkül.
Berni Konvenció - Ebben az európai vadon élő állat- és növényfajok, valamint természetes élőhelyeik védelméről fogalmaztak meg irányelveket. Hazánk 1990-ben csatlakozott az egyezményhez. Olyan fő célkitűzéseik voltak, mint a természetes növény-, és állatvilág megóvása, országok közötti megállapodások elősegítése, kifejezett figyelem a veszélyeztetett fajok iránt. A konvenció sikerét jellemzi, hogy 2010-ben az Európai Bizottság biodiverzitási jelentése szerint az utóbbi 40 évben 33%-kal nőtt Európa ökológiai lábnyoma (vagyis az emberi szükségletek bolygónk ökológiai kapacitásához mért aránya).
1986.
Helsinki Egyezmény a felszíni és felszín alatti vizek védelméről, az ezeket érő káros hatások csökkentéséről szólt. Már itt felismerték, hogy vizeink állapota és minősége folyamatosan romlik, és
Mi több, "Az európai ökoszisztéma szolgáltatások állapotát közepesnek vagy rossznak ítéli, magyarán az ökoszisztémák nem képesek optimális minőségben és mennyiségben biztosítani olyan alapszolgáltatásokat, mint a beporzás, a tiszta levegő és víz."
1992.Európa lakosságának csaknem a felét érintik a szárazság és alacsony vízállás vagy éppen az árvizek kedvezőtlen következményei, az ivóvízellátás minőségi és mennyiségi problémái.
Ezen kérdések kezelésének ad keretet az egyezmény, teret hagyva a kérdést érintő két- és többoldalú megállapodások számára.
1992.
Rio de Janeiro. 20 (!!!) évvel az első konferencia után sikerült megrendezni a másodikat is. Az ENSZ második környezetvédelmi világkonferenciája a biológiai sokféleségről szóló egyezmény.A 26 éve megtartott konferencián is meg akarták óvni a Föld sokszínűségét, mindenki előtt világos volt, hogy miért fontos mindez.
„Az egyezmény megfogalmazza a részes államok által elvégzendő feladatokat, a biológiai sokféleség fenntartható hasznosításával kapcsolatban, valamint a kutatás és képzés, a közoktatás és tájékoztatás, a környezeti hatások vizsgálata és a káros hatások minimalizálása, a technológiák hozzáférhetősége és átadása, az információcsere, illetve a finanszírozás területén.”
Kiotó. A fejlett országokat tömörítő nemzetközi egyezmény, amelynek résztvevő államai kötelezik magukat arra, hogy szén-dioxid kibocsátásukat 2008-2012 között 5,2 százalékkal csökkentik az 1990-es állapothoz képest. A 2005-ben hatályba lépett ENSZ-egyezmény 2012-ig volt érvényben, majd 2020-as meghosszabbításáról állapodtak meg.
1997.A jegyzőkönyv 2005-ben lépett hatályba, az Egyesült Államok és Ausztrália nem csatlakozott az egyezményhez. 2007-ben végül Ausztrália is ratifikálta.
Itt már csak 17 évet kellett várni a Koppenhágában megrendezett ENSZ klímakonferenciára.
2009.A csúcs kudarcba fulladt, mivel nemhogy egy új klímavédelmi egyezmény nem született, de még menetrendet sem tudtak elfogadni.
2012.
Úgy látszik, a 20 bűvös szám, íme, az újabb gyűlés Rio de Janeiroban. Az ENSZ negyedik környezetvédelmi világkonferenciája (Rio+20),amely számon kérhető kötelezettségvállalások nélkül ért véget, és a szakértők szerint kudarc volt. Ami a legfontosabb, hogy nem született jogilag is kötelező megállapodás.
A záródokumentum álmodozásra jó, de arról nem szól a fáma, hogy az áhított célokat hogyan lehetne megvalósítani. Vagyis 40 éve alig valami.
2015.
Párizsi klímakonferencia, amelynek célja a világ minden országára kiterjedő jogilag kötelező erejű általános egyezmény megalkotása volt a klímaváltozás ügyében.A ratifikálás egyezség hiányában elmaradt,
így az is, hogy megakadályozzák, hogy a globális felmelegedés két Celsius-foknál jobban meghaladja az iparosodás megindulása előtti értékeket. A kudarcot, ha lehet fokozni, akkor Trump elnök fokozta, hiszen 2017-ben egyszerűen felmondta az egyezményt. Bár Kína és Németország maradt, ígéreteiket nem sikerül betartaniuk, sőt…
A jelenünk
- november 17-29. COP14: „Tekintettel arra, hogy a biológiai sokféleség jelenleg rekordméretű visszaesésen megy keresztül, és hogy a 2020-ra szóló célkitűzések többsége most sem fog teljesülni, a Biológiai Sokféleség Egyezmény Részes Felei Konferenciájának az egyiptomi Sharm-El-Sheikhben, 2018. november 17. és 29. között sorra kerülő 14. ülése (COP14) alapvető fontosságú lesz. A Részes Felek felülvizsgálják a biológiai sokféleségre vonatkozó stratégiai tervet (2011–2020), és hosszú távú tervet szándékoznak meghatározni, valamint előkészíteni a biológiai sokféleséggel kapcsolatos 2020 utáni globális keretet.”
Az EU aggodalommal jegyzi meg, hogy a 2020-as célok nem látszanak teljesülni, hangsúlyozzák, hogy mindez egyébként uniós érdek lenne, hogy átfogó irányítási rendszerre lenne szükség, emlékeztet rá, hogy mindez a fenntartható fejlődés alapeleme. Kiemelik, hogy erősebb nemzetközi keretre és összefogásra lenne szükség.
Mivel az egyezmények témája, tárgya („fogadalmai”) nem változnak az idővel, így egyértelmű, hogy nem sok valósult meg közülük, amik megvalósultak, azok „nem elég szigorúak”, vagyis nem tartalmaznak olyan erős megszorításokat (vagy nem a megfelelőeket) melyek elégnek bizonyulnának az ökológiai katasztrófa megfékezéséhez.
Utolsó kérdés: még tényleg azt hisszük, hogy a fejlődést fenn kell tartani???
Köszönet Kray Zsuzsanna független környezeti szakértőnek! Munkája, tudása és lelkesedése nélkül ez az összeállítás nem született volna meg. Következő cikkemben arról beszélgetek vele, hogy mit tehet az egyén a környezet megóvásáért.
Forrás: http://www.fna.hu/sites/default/files/Egyezmenyek_kornyezet.pdf
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Khonsu 2018.10.16. 16:14:20
Az egyetlen lehetőség valószínűleg az emberek "átalakítása" ellenállóbb formába (pl. gépekké), még mielőtt a Föld lakhatatlanná válik számunkra.
A következő évtizedekben nagyjából azt a játékot fogjuk játszani, hogy ha időben sikerül kifejlesztenünk a szükséges technológiát önmagunk továbbfejlesztéséhez, akkor fennmaradunk, ha nem, akkor nekünk annyi.
Szerintem ez lesz a közeli jövő legfontosabb feladata. A technológiánk versenyt fut a klímaváltozással, és nem mellesleg, az ember továbbfejlesztésében a mesterséges intelligenciával.
Ha a kettő közül bármelyik versenyben is lemaradunk, akkor nekünk lőttek. Minden más csak duma.
Nincs közöttünk csicska 2018.10.16. 16:15:24
Az egesznek annyi a lenyege most, hogy az oko-terror kampany megprobalja ravenni a parasztokat hogy alljanak ossze egy db. orszagga, vagy feltetlenul engedelmeskedjenek vmi emberektol fenyevekre levo, senki altal nem valasztott bizottsagnak vagyis az ENSZnek.
Meg mielott valaki tulsagosan parazik, a klimavaltozas bulvarverzioja, ami kering, egy teoria amit soha nem bizonyitottak. Volt mar ilyen soxor, legutobb az ozonlyukon porgettek a sajtomakikat 10 evig, a kutya se emlekszik mar.
Nincs közöttünk csicska 2018.10.16. 16:20:23
Ennyi a lenyeg, adjatok at a hatalmat az EUnak, ok meg majd atadjak a vilagkormanynak. A tobbi kizarolag altudomanyos blabla, soha senki nem latta a klimavaltozast, ahogy az ozonlyukat se, a klima valtozasa termeszetes folyamat.
lenörd hofstadter 2018.10.16. 16:23:22
"a klima valtozasa termeszetes folyamat. "
Ja, csak a buta fajtád azt nem fogja fel, hogy a régi évezredekig tartó változások most lezajlanak néhány évtized alatt.
dez01 2018.10.16. 16:28:36
nemecsekerno_007 2018.10.16. 16:36:58
- Hibába fejlesztenek ki korszerű technológiákat a gazdag országok ha csak súlyos pénzekért adják oda a fejlődőkne.
- Cserébe kevesebbet kéne költeni a harmadik segélyezésére és a migráció kezelésére
- a kutatás is hatékonyabb lenne mert nem lennének felesleges párhuzamosságok
- az "üveggyöngy" szintű technológia kütyükről már nem is beszélve....
Egyébként ha így folytatjuk akkor csak a közös nyomor fog összehozni bennünket amit a klímaváltozás okoz...
Nincs közöttünk csicska 2018.10.16. 16:42:37
index.hu/techtud/2018/10/16/klimaszkeptikus_az_utolso_holdkuldetes_urhajosa/
www.heartland.org/multimedia/videos-climate-change/nobel-laureate-in-physics-global-warming-is-pseudoscience
Es ezek idos emberek, nem kell mar aggodniuk hogy a klimalobbi kirugatja oket vagy ilyesmi....nem vagyok persze klimatudos, de annyit felfogok hogy az ilyen terror arra valo hogy valamit eladjanak neked vagy erre hivatkozva kifosszanak [ nagy a hasonlosag a a holokauszt temaval, ott sem lehet rola vitazni mindenki fogja be a pofajat es viritsa a lovet)
ha ha ha
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:02:07
Mondjak azt hogy jonnek az UFOk es mindenki engedelmeskedjen az ENSZ UFObizottsaganak kulonben megesznek az UFOk. Mindenki adja le a keszpenzt es a fegyvereit is hiszen anelkul semmire sem megyunk a verszomjas UFOk ellen.
muhaha
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.16. 17:04:09
Nem fog menni, a liberális rendszerurakat elsöpörjük.
VT 135 2018.10.16. 17:04:19
midnightcoder2 2018.10.16. 17:05:43
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:06:24
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.16. 17:09:10
A nagyurak nem szeretnék a fejlődő világ gazdasági fejlődését, ezért találták ki az emberokozta éghajlatváltozás hamis tanát.
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:09:29
Az aktivistak semmit sem tudnak errol, ok alt. valoban lelkesek, es hisznek az ugyben.
Sir Galahad 2018.10.16. 17:12:09
"még tényleg azt hisszük, hogy a fejlődést fenn kell tartani?"- kérdezi például a szerző. Nos, a fejlődésre azért van szükség, mert miután a jelenlegi gazdasági rendszerből szükségképpen következik, hogy idővel a gazdagok még gazdagabbak, a szegények meg még szegényebbek lesznek, ha nincs bővülés, akkor a nagy többség hamar elszegényedik, majd éhen hal azért, hogy egy nagyon szűk réteg megőrizhesse a fényűző gazdagságát. Le lehet állítani a növekedést, de ahhoz a gazdagoktól időről időre el kellene rekvirálni a vagyont és szétosztani a szegényebbek között, hogy megmaradjon az egyensúly. Ez egész egyszerűen lehetetlen.
De hozhatnám példának a túlnépesedést is. Ahol népességrobbanás van, ott azt rövid távon kb. atomcsapások sorozatával lehetne csak megállítani. Ez is lehetetlen.
Szóval ahhoz, hogy meg lehessen állítani a folyamatot, olyan változásokra volna szükség, amit a hatalmon lévő politikai elit nem tud/nem akar megtenni. Erre nem megoldás az elitváltás, mert az új elitnek sem lenne érdeke. Apróságokat leszámítva - mondjuk hogy szelektíven gyűjtjük a hulladékot, ami az egész problémahalmazhoz képest semmi - nem tudunk tenni semmit. Ez van.
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:13:46
szerinted miert nem akarjak a hatalmasok a fejlodo vilag fejlodeset? epp az europai ipar fog szenvedni ettol mert az amcsik latvanyosan leszarjak a klimaegyezmenyt, a fejlodo vilag szerintem szintugy, meg ott ugyan ki fogja ezt ellenorizni?
erdekes lenne tudni, hogy a kinai mediaban, orosz mediaban is megy-e napi szinten a klimasulykolas vagy ezt direkt nekunk szanjak...
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:15:38
100 eve volt 2 mrd ember, most van 7 mrd
Mennyi a sok? Ez csak a mezogazdasag teljesitokepessegetol fugg, es az mar eddig is rengeteget fejlodott a genmodositott ujabb novenyeken lehet hogy 100 millio ember is siman elferne, nem?
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:16:37
Sir Galahad 2018.10.16. 17:19:20
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:23:25
Ez ugyanaz mint amikor mar 30 eve is azon sirtak hogy kifogy a fold olajkeszlete, erre megemelkedett az olaj ara azt kiderult van az a penz amennyiert talalnak olajat
he he he
Pedig min. 2x annyi olajevo szemelykocsi van mint amikor ezen porogtek.
Ozonlyuk, valaki?
En mar ven fasz vagyok, nem tudom a sajtohiszteriakat komolyan venni.
Alick 2018.10.16. 17:26:07
Kapunk majd felfújt növényeket, az élettanilag szükséges tápanyagok 1 %-ával.
dunántúli gyerek 2018.10.16. 17:28:51
exterminador 2018.10.16. 17:41:50
Továbbá: nem kell félni, az emberiség az elképesztő létszáma miatt nem fog kipusztulni. Legfeljebb pár év alatt összedől a ma ismert rend.
midnightcoder2 2018.10.16. 18:40:12
midnightcoder2 2018.10.16. 18:42:25
midnightcoder2 2018.10.16. 18:44:21
Kedélyes Paraszt 2018.10.16. 18:55:43
(csak zarojelben, mennyi kontraproduktiv marha maradna meg mo-on? :) nem lennne a gazdagsaguknak utanpotlasa)
alternativ megoldas, ki kell loni az embereket a zurbe.
vagy kolonizalni kell a tengereket es a fold mellyet.
dunántúli gyerek 2018.10.16. 19:02:46
a freonkibocsatas meg az eszaki felteken volt 99%-ban
szoval nem tudom mit oldottak meg de legalabb mindenki lecserelte a hutojet meg a klimajat
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.10.16. 19:09:00
Rettegnek a többpólusú világtól. Egy fejlődő Afrika halálos ütés lenne a nyugat számára. Ezért találták ki a klímaholokauszt áltanítást-
exterminador 2018.10.16. 19:09:02
Megvan a tudományos magyarázata annak is, hogy miért az Antarktiszon alakult ki. Nyugodtan rákereshetsz.
dunántúli gyerek 2018.10.16. 19:26:29
Perhaps decades from now, participants in the Kyoto Protocol, the global-warming treaty modeled after the Montreal Protocol, will meet and congratulate themselves because none of their scary assertions came true. "
www.heritage.org/environment/commentary/ozone-the-hole-truth
dunántúli gyerek 2018.10.16. 19:29:23
mert oke, az ipari orszagok, vagy legalabbis az EU onkorlatozta most magat az autoregulazassal
de az usa pl. meg ennyit se tett
midnightcoder2 2018.10.16. 19:46:25
Ezzel együtt a fejlődő Afrika sci-fi. Ha pár millió év alatt nem jutottak tovább a fűkunyhón és hogy hülyén ugráljanak a tűz körül, akkor a következő pár száz évben sem fognak.
különvélemény 2018.10.16. 20:09:52
Jakab.gipsz 2018.10.16. 20:11:19
Amennyiben a "homo sapiens" értetlenkedik, kiselejtezi.
Khonsu 2018.10.16. 21:33:25
A klímaváltozás nem (csak) közvetlenül okozhatja a pusztulást, hanem közvetett módon is, például épp azáltal, hogy a ma ismert rendet bedönti. A civilizációs vívmányok nélkül ma már nem sokan lennének képesek életben maradni. Akinek mégis sikerül, az hamarosan szembesülne a következő problémával, hogy az emberek irtásában a többi ember a legprofibb. A civilizáció összeomlása következtében hirtelen szűkösebben elérhetővé váló erőforrások mellett garantáltan kitörne egy világháború, annak pedig meglenne a nyilvánvaló eredménye...
Persze a közvetlen hatások sem lebecsülendők. A fő gondot nem az jelenti, hogy melegebb lesz a klíma, hanem az, hogy szélsőségesebb kilengéseket produkál, és azokat gyakrabban. Ez, ha pechünk van, akkor elvezethet oda, hogy a mezőgazdasági termelés tervezhetetlenné válik, globális méretekben.
Persze a gazdag országok rendelkeznek majd azzal a pénzzel és technológiával, amivel az élelmiszerszükségleteik megtermelését teljesen kontrollált körülmények között megoldhatják (üvegházak, öntözőrendszerek, stb.), de a szegényebb országok között is vannak ám igencsak erősek. Ha elkezdenek éhezni, akkor könnyen jöhetnek a "közvetett hatások".
Egy teljes kihalás ugyan valószínűtlennek tűnik, de ha a túlélők száma mondjuk néhány százezer lesz, kőkorszaki körülmények között, az nem vígasztal.
Sajnos ez a klímamizéria nem kamu, és kevesen látják, hogy igazából még annál is nagyobb a baj, mint amivel ijesztgetnek, csak a kutatók visszafogják magukat...
Az a helyzet, hogy ezt már elkerülni nem tudjuk, úgyhogy a túlélésére kell koncentrálnunk. Amihez szükségünk van önnön képességeink megerősítésére a klímakatasztrófa ellen (erősebb, okosabb, gyorsabb, ellenállóbb létformává alakulás), és piszok jó fegyverekre és védelmi rendszerekre a támadók ellen.
2018.10.16. 21:55:40
Szerintem nincs késő, inkább fogalmazzunk úgy, hogy a 24. órában van. A civilizáció, a technológia és a fejlődés önmagában nem probléma, csak a célokkal van komoly probléma. Az én saját privát véleményem, hogy az emberiség utoljára a 60-as évek végén foglalkozott értelmes előremutató dolgokkal, a holdraszállás "személyében". Azóta minden technológiai újítás kizárólag azt célozza, hogyan lehetne a lusta nyugati ember élete még kényelmesebb, és amikor eljutottunk arra a pontra, hogy mindent 1 gombnyomással lehet majd vezérelni, akkor tudósok hada azon kezd el töprengeni, hogyan lehet ezt a gombnyomást is megspórolni. Az egész bolygót kizsákmányoljuk, kiszipolyozzuk, tömegtermeljük, eladjuk egymásnak a szar haszontalan ostoba kényelmi termékeket, amire tulképpen semmi szükség, (a marketingesek persze odateszik magukat és elmagyarázzák, hogy wifis szemeteskuka, meg okos wcpumpa nélkül kihalna a planéta). Szóval új célokat kéne meghatározni, olyat, aminek VAN értelme, és ennek alárendelni a technológiát, meg a fejlődést. A holdraszállás szerintem egy egész emberiség számára előremutató kurvajó kis program volt, munkát adott egy sereg embernek, értelmet adott a tudománynak, és nem mellesleg egy jó kaland volt.
dunántúli gyerek 2018.10.16. 22:01:39
Khonsu 2018.10.16. 22:17:43
Nem állítottam, hogy a fejlődés probléma lenne, épp azt írtam, hogy a fejlődés lehet az egyetlen dolog ami megmenthet minket. A károkozás ugyanis már olyan mértékű, illetve hamarosan olyan mértékű lesz, hogy már lekéstünk a megakadályozásáról. Így aztán a legjobbesélyünk a túlélésre, hogy ahelyett, hogy a károkat próbálnánk visszacsinálni, rálépünk a gázra és felpörgetjük a technológiai fejlődést amennyire csak lehet, és megpróbáljuk beelőzni a bajt, és felkészülten várni.
Exploiter 2018.10.17. 06:12:27
Mivel ez nem történik meg, az erőforrások csökkenése vezet majd olyan háborúkhoz, ami ezt megteszi majd.
Az egyensúly létrehozza magát, csak kérdés, hogy hol lesz az új pont és ki hogy éli meg.
Exploiter 2018.10.17. 06:49:40
Azért az egy dolog, hogy mennyi embert tudsz bezsúfolni erre a bolygóra, hogy valahogy még működőképes maradjon a dolog, más dolog, hogy mennyi tud úgy élni, hogy azt emberinek lehet nevezni.
Én valahova 1-2 milliárd közé tenném.
A többi felesleges probléma.
kvadrillio 2018.10.17. 07:16:46
NADEADDIGIS.....HARÁCSOLNI..., HARÁCSOLNI ÉS HARÁCSOLNI !!!!!!!
MERT...
Magyarország a csodák soha ki nem apadó forrása.
Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója elmondta: a magyar turizmusfejlesztési stratégiáját egy éve mutatták be, ami kijelölte az ágazat fejlesztésének irányait. A cél: 2030-ig Magyarország Közép-Európa egyik vezető turisztikai célpontja legyen. A turizmus növekedése folyamatos 2010-óta, mértéke döbbenetes - húzta alá............UGYEHHHHH !!!!!! MAGYARORAZÁGNAK ÚGY KELL DOLGOZNI, ALAKULNI, HOGY AZ ORBÁNCSALÁDNAK, MÉSZAROSCSALÁDNAK JÓ LEGYEN ! ORBÁN RÁHELKÉNEK, FÉRJÉNEK, GYEREKEINEK JÓ LEGYEN ! A TÖBBSZÁZEZER GYEREKNEK ÉS TÖBBMI.LLIÓ TÁRESADALMI EGYEDNEK PEDIG TOVÁBB KELL ÉHEZNIE ! MERT, HA IGYENKAJÁT NEM KAPNÁNAK MÁR MEGDÖGLÖTTEK VOLNA ! MOST ÖRÜLJEN REK, MERT KÉSŐBB VIZÜK SEM LESZ !!!!! OCCT MÉG........HARÁCSOLNI SEHBHH TUDNAK......A SZERENCSÉTLENEK.......
midnightcoder2 2018.10.17. 07:21:59
midnightcoder2 2018.10.17. 07:25:25
midnightcoder2 2018.10.17. 07:27:25
Larrikin 2018.10.17. 07:32:29
Larrikin 2018.10.17. 07:34:54
Eddig úgyis annyira fáztak szegények:)
midnightcoder2 2018.10.17. 08:06:47
maxvaI baIcán bircaman · http://bircahang.org 2018.10.17. 08:14:12
2018.10.17. 08:30:16
Már hogyne lett volna. Elkezdtünk járni egy utat, aminek a holdraszállás az első állomása. (aztán valaki kitalálta, hogy ennyi elég is sikerült, pipa, és nem kell folytatni tovább) Ha a világ embernépessége ilyen ütemben növekszik, előbb vagy utóbb (inkább előbb) letaroljuk a készleteket, és nagyon szűk lesz a hely. Ennek felismeréséhez még Steven Hawkingnak sem kell lenni, már most egy csomó vészterhes jel ebbe az irányba mutat. Ha senki nem foglalkozna az űrutazással, űrkutatással néhány évtized, talán évszázad után ott fogunk állni letolt gatyával, a nagyon okos kütyüinkkel és élve zabáljuk fel egymást. Folyamatosan indulni kéne misszióknak, tágítani kellene a tudást és a határokat. Ha az a cél, hogy másik lakható bolygót keressünk, vagy akár alternatívát a bolygónknak, már rég kint kellene lennünk a naprendszerből. 50 évvel a holdraszállás után, jelenleg az emberiségnek NINCS semmilyen járműve, amivel el tudna jutni újra a holdra. Miközben „a holdraszállás idején az egész világ összes számítási kapacitása nem érte el azt, ami a mobiltelefonodban van”. Ez a szégyen!
„a kis kütyük gyártása közben elég nagyot fejlődött a technológia”
A forradalom 1970-80-ban volt, amikor a szobaméretű gépek hirtelen a semmiből a háztartások részévé vált, és a hétköznapi ember elkezdte használni a számítógépet. (értelmes dolgokra) Én ezt hívom forradalminak, nem azt, hogy cpu-k átlagos magszáma 5 évente duplázódik, de a technológia marad. Nem vitás, hogy történtek azóta előrelépések, minden gyorsabb, és kisebb lett, csak az a probléma, hogy az emberek ezeket a vívmányokat semmilyen értelmes előremutató dologra nem tudják használni, és tulajdonképpen nem is arra készülnek, hogy a világnak alternatívát mutassanak. Itt vannak az autógyárak, azok a motorok, és technikai fejlesztések, amiket mostanság a tucatautóba szerelnek, a 80-as évek rally pályáin már léteztek, persze kezdetlegesebb formában. Aztán elkezdett minden arról szólni, ki tud minél nagyobb LCD kijelzőt a fejtámlába szerelni, és minél több nélkülözhető kényelmi funkciót beépíteni a szekérbe. Eredmény: több évtizede elavult elven működő belsőégésű motorokkal felszerelt guruló szórakoztatóközpontokat látunk az utakon, és nem olyan autókat, ami környezetkímélő, olcsó, használata nem kiváltság, és jár nem kompromisszumokkal. Ez az én személyes véleményem a kütyükről.
2018.10.17. 08:37:29
A globális felmelegedés lezajlása kiszámíthatatlan az is lehet, hogy csapadékosabbá és ezzel felhősebbé teszi a Szaharát, és akkor ugrott a koncepció.
2018.10.17. 08:42:43
Anno presztízs verseny volt az űrutazás a szovjetek és az amerikaiak között. Ahogy ez megszűnt, már nem akartak erre költeni aránytalanul sokat. Azt gondolom, hogy a versenyszféra (lásd SpaceX, de a technikai fejlődéssel sok más konkurens lesz) fogja elhozni a Mars utazást és a tovabbiakat, és sokkal nagyobb hatékonysággal fogja tenni, mint az állami űrügynökségek, valamint a finanszírozás is megoldottá válik, hiszem egyrészt rengeteg gazdag ember vágyik az űrbe, másrészt a befektetők, ha hype van, hajlandóak olyan projekteket megfinanszírozni, amelyek a távolí jövőben térülnek meg, már ha megtérülnek egyáltalán
2018.10.17. 08:45:12
midnightcoder2 2018.10.17. 08:58:41
Commodore 64-gyel pedig elég macerás lett volna az emberi genomot elemezni, de a C64 alapú CT-t is problémásnak gondolom. Az, hogy az autók guruló szórakoztató központok lennének szerintem költői túlzás, az viszont határozottan nem baj, ha a GPS meg tudja mondani hogy hol vagy, és ismeretlen terepen nem a térképpel kell szarakodni. Az sem hátrány, hogy a jó szalagos magnó helyett mp3 szolgáltatja a zenét az autóban. Az pedig, hogy a mai napig az elavult robbanómotorok vannak a kocsikban, leginkább a gyárak sara. És ha nem jön - az IT iparból érkezett Musk által létrehozott - Tesla, akkor még a következő száz évben is velünk maradnak.
Az igazi gond amúgy szerintem ma leginkább az egyszer használatos termékek gyártása. Létrehozunk Pl. egy fúrópisztolyt aminek lehetne 30 év az élettartama úgy, hogy garantáltan tönkre menjen 5 éven belül. Csak azért, hogy 5 év múlva el lehessen adni a következőt. A bele fektetett munka, anyag, szállítási költség, marketing, stb. kb ugyanannyi, csak egy 10 forintos alkatrész lesz direkt silányabbra gyártva csak ezért. És ugyanez igaz kb. minden eszközre. Van persze pár dolog, ami technológiailag avul el, Pl. a mobiltelefonod vagy Pl. egy walkman, de a legtöbb - és a leginkább energiaigényes - cucc a tervezett avulás miatt kerül újra és újra legyártásra.
barli 2018.10.17. 10:20:14
Szerintem nem az a kérdés, hogy tudnánk-e, hanem hogy minek? Csak azért hogy elférjünk? Még a Szaharában, a magashegységekben meg az Antarktiszon sem tudunk normálisan megélni. Ha jól értem, még azt sem fogjuk túlélni, ha két fokkal magasabb lesz a hőmérséklet, vagy nincs elég ózon a fejünk fölött. Hol van ez attól, ami egy bármelyik másik bolygón várna minket? Más hőmérséklet, gravitáció, sugárzások, légnyomás, és és és. Teljesen felesleges ezen agyalni. Hawkins is idegesített már a végén az ilyenekkel. Ha ezt a Földet sem tudjuk kézben tartani, mit akarnánk máshol?
Brutális, de rém egyszerű megoldás az a fogamzásgátló az ivóvízbe lenne bizonyos helyeken. Teljesen felesleges tíz gyereket a világra hozni annak, aki már most is nyomorban él.
Medgar 2018.10.17. 12:00:42
MEDVE1978 2018.10.17. 12:29:47
A jó dolog az, hogy ebben már van tapasztalat is, mivel a környezetvédő "lobby" vagy pártok már vagy 20 éve tevékenykednek például Nyugat-Európában, formálva a közvélekedést. Sajnos ebből az látszik, hogy a saját államukra is korlátozott a hatásuk jelentősen és bár a céljaikban a döntő többség egyetért, tényleges hatás nagyon kevés van. Ugyanakkor viszonylag egyszerűen látni, hogy a fejlődő országok látványosan szarnak bele az egészbe, mert a környezeti standardokat a fejlődés gátjának látják. Így ez is csak egy tomboló hiszti marad a környezetvédőktől, azon szomorkodva, hogy a gonosz világ nem látja az igazságukat.
Egyet lehet érteni abban, hogy túl sokan vagyunk. Egyszerűen túlnépesedett a jelenlegi technikai szinthez képest a Föld. Régebben a túlnépesedést egyszerű folyamatok állították meg (Krisztus idején kb. 150 millió ember élt a földön, 1800 évbe tellett, hogy elérjük az 1 milliárdos lélekszámot). A korlátozó folyamatokat ugyanakkor látványosan leállítottuk a XX. században, ezért nőtt a népesség 100 év alatt kb. az ötszörösére. Ilyen folyamatok voltak a háború, éhínség, illetve járványok, higéniai helyzet. Globálisan ezek mind leálltak vagy nagyon lelassultak, csökkent a szerepük.
Ebből egyértelműen látni azt is, hogy a problémák hogyan fognak megoldódni: háborúval, éhínséggel (vízhiánnyal) vagy járványokkal. Mivel az emberi természet nem változik drasztikusan, ezért várhatóan a technikai fejlődés az egyetlen mentsvár a pusztításon kívül.
2018.10.17. 13:27:22
Azzal biztos nem. De az is biztos, hogyha az elmúlt 50 évben folytatódott volna az űrverseny, ma nem lenne szenzáció-újságfőcím egy szimpla rakétakilövés. Én nem mondom, hogy az emberi evolúciónak kötelező eleme kell legyen a kozmosz feltérképezése, de az biztos, hogy amit most az emberiség csinál, az egy kibebaszott zsákutca. Ülünk a babérjainkon, és várjuk türelmesen hogy ránk omoljon az egész szar.
„Az sem hátrány, hogy a jó szalagos magnó helyett mp3 szolgáltatja a zenét az autóban”
Persze, nyilvánvaló. Nem hátrány. Én sem vagyok technofób, csak arra szeretnék rávilágítani, hogy a fejlesztések, kutatások, és az innováció szignifikáns hányada azt célozza, hogyan lehet a civilizált ember élete könnyebb és szórakoztatóbb. Az emberiség egyre súlyosbodó problémáira nem nagyon keresi a válaszokat senki, mert arra jelenleg nem ad pénzt senki. Egy jó 8K tévéért meg igen. Írtad, hogy az autógyárakat okolod, hogy még mindig belsőégésű motorral vagyunk kénytelenek közlekedni. Pedig ez is csak kereslet-kínálat alapú dolog: az embereket az érdekli, hogy van-e seggmasszírozó, hangvezérelt gerinctámaszállító, androiddal vezérelhető csomagtérnyitó, meg usb csatlakozó a kocsiban. Ezzel lehet ma eladni egy autót. A gyárak pedig azt gyártják, amire igény van.
„az viszont határozottan nem baj, ha a GPS meg tudja mondani hogy hol vagy”
Én tökéletesen elvagyok GPS nélkül, ha idegen terepre megyek. Egyszer megnézem a térképen, van memória, tudok tájékozódni, több nem kell. Ellenben sokszor találkoztam már azzal a jelenséggel, amikor a legfontosabb pillanatban csődöt mond a nagyrabecsült technika, és akkor egyes embereknél totál megáll a tudomány, és kétségbeesés van. Akik teljesen hagyják magukat kiszolgáltatni az okoskütyüknek, azok elhülyülnek, egyébként az okoskütyük terjedése óta már mérhetően hanyatlásnak indult a társadalom IQ-ja. És ezt nem én mondom, több tanulmány is olvasható volt nemrégiben erről. És ha a zseniképzőben is posztolgatással, meg lájkolgatással megy az értékes idő, akkor ez egy kontraproduktív dolog.
„Csak azért, hogy 5 év múlva el lehessen adni a következőt.”
Ebben 100%-ig egyetértünk, sőt én még pesszimistábban látom, mert ma már nagy szó ha valami 5 évig működik. Sajnos eljutottunk oda, hogy már olyan termékeket is forgalomba lehet hozni, amit egyszer sem lehet használni. pl; Puhavasból készült villáskulcs, ami kinyílik első használatnál. Vagy akármilyen termék, amit hazaviszel, és már kapásból nem működik. Elszomorító, mert ezeknek a termékeknek az előállítása is súlyosan terheli a környezetet, de már célzottan eleve hulladékot állítanak elő, vagy olyan terméket, amiből tervezetten hulladék lesz néhány használat után. Ennek az lenne az ellenszere, hogy tilos lenne forgalmazni ilyet. Statisztikát vezetni azokról a gyártókról és termékekről, amelyeknél állandó a garanciális, és minőségbeli probléma, azt egyszerűen letiltani a polcokról. De hát ehhez szemléletváltás is kell, mert szembe megy a kapitalizmussal.
2018.10.17. 13:28:43
midnightcoder2 2018.10.17. 13:35:19
midnightcoder2 2018.10.17. 13:43:09
Ma a lõtéri kutyát nem érdekli egy rakétakilövés. Max. az számít újdonságnak, ha a Musk rakétája magától visszaszáll a bázisára és nem úgy kell kihalászni a tengerbõl ami marad belõle.
"Az emberiség egyre súlyosbodó problémáira nem nagyon keresi a válaszokat senki, mert arra jelenleg nem ad pénzt senki."
Arra attól tartok, már megvan a megoldás. Hiroshimában már tesztelték is. Az emberiség legnagyobb gondja jelenleg, hogy a fejlõdõ országokban szaporodnak mint a nyulak.
"Én tökéletesen elvagyok GPS nélkül, ha idegen terepre megyek. Egyszer megnézem a térképen, van memória, tudok tájékozódni, több nem kell. "
Azért azt megnézném, amíg valaki Pesten megtalál egy ismeretlen kerületben egy ismeretlen utcát. Még gyalog sem mindig egyszerû.
"Statisztikát vezetni azokról a gyártókról és termékekről, amelyeknél állandó a garanciális, és minőségbeli probléma, azt egyszerűen letiltani a polcokról. De hát ehhez szemléletváltás is kell, mert szembe megy a kapitalizmussal."
A szocializmussal is szembe ment. Az szinte csak ilyet gyártott.
2018.10.17. 13:55:23
Nekem sikerülni szokott. Sőt ahol már jártam kitörölhetetlenül megmarad, így később támaszkodom rá a tájékozódásban. Így ismertem meg budapestet szinte teljes egészében. Egyébként régen a taxisoknak sem jelentett ez problémát. Amióta életünk szerves részévé vált az okoskütyü, azóta felejtettünk el támaszkodni a velünkszületett adottságokra, és hiszünk mindent lehetetlennek okosakármi nélkül.
"A szocializmussal is szembe ment. Az szinte csak ilyet gyártott. "
Akkor mi nem egy kontinensen élünk. A szoci ipar termékei legendásan tartósak, túlbiztosítottak voltak. Az hogy egy hűtőszekrény 2 generációt is kiszolgál, az csak manapság számít sci-finek. Szegény jó apám szerszámai még ma is derekasan állják a sarat, pedig ezer évesek. Nem volt kompromisszum, költséghatékonyság, meg tervezett elavulás.
steery 2018.10.17. 14:11:18
Még mindig a "fenntartható fejlődést" erőltetik a politikusok, meg szaporodásra próbálják bírni az embereket egy erősen túlnépesedett bolygón, ahol csökken a földrajzi területek eltartóképessége a túlhasználat miatt. A legtöbb, amit ez ügyben eddig láttam, az a "nem növekedés" gazdaságfilozófiájának fölvetése volt, ami szerintem teljességgel elégtelen megoldás lenne (ha bárki komolyan venné) ilyen körülmények között.
A "fenntartható hanyatlás" lényege, hogy mivel az emberiség kórosan túlszaporodott, először is csökkenteni kell a népességet, legalább 99%-kal. Aztán át kell állítani a gazdaságot a 100%-os újrahasznosításra és a 0%-os környezetszennyezésre. Majd fel kell számolni, le kell bontani a nagyvárosokat és az infrastruktúrát és vissza kell adni a szárazföldek területének legalább az 50%-át a természetnek, hogy a növény és állatvilág ott háborítatlanul élhessen ott. A másik felén kis falvak hálózatát kell kiépíteni, ahol egy településen maximum: 50-100-150 ember él és teljesen önellátóak, energiából, élelemből, sőt iparilag is az újrahasznosításnak köszönhetően. A globális kereskedelmet, áruszállítást, a világ túlsó felén való termelést meg kell szüntetni. A közlekedést minimalizálni kell, beleértve a turizmust is. A migrációt meg kell szüntetni. Egy területen csak kevesebb ember élhet annál, amennyit tartósan, kizsigerelés nélkül el tud tartani. Pont annyi vagy több nem.
És mindezt legkésőbb a 90-es évek közepére kellett volna megvalósítanunk. Szóval már kb. 30 éves késésben vagyunk a szerkezetátalakítás puszta elkezdésével is.
És még mindig nyomát sem látom annak, hogy rajtam kívül más is felismerte volna a probléma súlyosságát és azt, hogy az általam felsorolt lépések előfeltételei az emberiség puszta fennmaradásának. Ez nem opció, hanem élet-halál kérdése.
Vajk a Vitéz Várjobbágy 2018.10.17. 14:20:30
www.space.com/41898-hayabusa2-deploys-hopping-robots-asteroid-ryugu.html
Hanem a minek? A Földön van iszonyatos mennyiségű folyékony víz, van tökéletes mértékű gravitáció az emberi szervezet számára, van szép hatalmas magnetoszféra, ami pajzsként véd a sugárzástól, még ózonréteg is van, ami az UV sugárzást is valamelyest megszűri.
Amikor "világvégéről" panaszkodnak egyesek, akkor ennek a minimális leromlását siratják. 1,5°C hőmérséklet emelkedést, ez a világvége. Ha képesek lennénk bárhol bármit is értelmesen, gazdaságosan kolonizálni, évtizedekkel azelőtt kipróbálhatjuk a Szaharával, Antarktisszal.
A világűr nem embernek való környezet, a biológiai ember túléléséhez egy rakás körülményt meg kell termteni mesterségesen, ez a nagy kihívás, nem a kijutás. És ezen nagyon sokan keményen dolgoznak is. Szilárd üzemanyagú rakétákat majdnem az ókortól kezdve használnak. Persze, amikor sikerült egy nagyot előre lépni, akkor meglendült a sci-fi, de ez fi, semmilyen reális közelségbe nem került az "űrkolonizáció" az Apollo-programmal. Amikor megeregették az első nagy embert is szállítani képes hőlégballonokat, akkor is rögtön születtek romantikus fantazmagóriák nagy utazásokról a Holdra meg az egyek magas szféráiba, de ezek is, a modern űrgyarmatosítás is: fantáziák.
A tudomány mai állása szerint hamarabb leszünk hallhatatlanok, bármikor szervizelhető, biztonsági mentésekkel működő biológiai-szilikontechnológiai(vagy más, a nanotechnológiával az informatika fókuszába kerülő anyagra épülő) hibridek, mintsem az űrkolonizáció komoly lehetőség legyen.
Hatalmas előrelépések történtek az automatizáció terén, hatalmasak a biológiai anyagok szintézise terén, a nanotechnológiában, a számítástudományban. Akkor is, ha ez téged nem érdekel, nem lelkesít fel, hogy az új okostelefonodban milyen előfeldolgozó, optimalizáló tanuló MI-k vannak, ezek jelentik a jövőt, ezekre épül az új világ. A tudományos áttöréseket sosem lehet előre megjósolni, sosem lehet az ismeretlent beparcellázni jó előre, megmondani, hogy milyen nehézségek merülnek fel, milyen megoldások születnek egy-egy kutatási projektnél, egész egyszerűen mert így működik a világ.
Az embernek pedig el kell fogadnia, és ebben a világban kell élnie, akár tetszik, akár nem, vagy bármikor szívesen meg van hívva a Teremtőjétől, hogy építsen, alakítson olyat magának, amilyet szeretne. Ha tud.
kgaba82 2018.10.17. 14:21:24
Eső ugyanannyi lesz, mint eddig, csak máshol. Jobb tűrőképességű növények még komplexebb mezőgazdálkodás. Öntözéses gazdálkodás szerepének további növekedése.
Magasabb tengervíz-szint. Bentebb költöző, vagy drága védműveket építő tengerparti városok.
Egyre több helyen csak légkondicionált helységgel rendelkezve lesz elviselhető élni, ami tovább dob az energiaigényeken.
Nyári évszakban való kinti tartózkodást teljesen elfelejthetjük.
Gazdasági szempontból az ingatlanpiac átrendeződése lesz a legdurvább és a szegényebb országokat jobban sújtó, rossz időjárás okozta terméskiesések miatti időszakos drágulások, a mezőgazdaság fokozatos alkalmazkodása.
Vajk a Vitéz Várjobbágy 2018.10.17. 14:27:20
Nem vagy egyedül, ne félj keresgélni a "szakirodalomban", le merem fogadni, hogy találsz hasonló rémképektől gyötört sorstárs elmebetegeket, akikkel együtt nyugodtan együtt őrjönghettek.
kgaba82 2018.10.17. 14:35:25
Azokat akik világvégét folyton kiáltanak és azokat is, akik tagadják a jelenséget, vagy az abban való emberi szerepet. Bár ez utóbbiból inkább csak a tengerentúl látni számottevő tömeget.
Mind tudjuk, hogy 1-2 milliárd emberrel egyszerűbb lenne. De ezt a számot Észak -Amerika és Európa hozza együttesen. Mindezt úgy, hogy csak a szárazföldek 20%-át adja és anélkül, hogy a többség túlszaporodottnak nevezné.
Vajk a Vitéz Várjobbágy 2018.10.17. 14:37:37
@midnightcoder2: Egyedül ezzel nem értek egyet Afrika is változik, és sokat fejlődött az elmúlt időszakban. Persze még mindig hatalmas a szegénység, de a sok szegény hátán már egész csilivili városok épültek ki, sokan nagyon meggazdagodtak, de már a mai Afrika nem a régi, elmaradott Afrika, nem is a kolonizált Afrika, nem is a poszt-koloniális Afrika, hanem a jelenlegi Afrika, amelyik puszta méretével és a hatalmas és egyre növekvő embertömegeivel megkerülhetetlen tényező lett. Ha nem is innovációra, de demográfiára és még inkább nyersanyagokra épültek és épülnek ott dolgok szép számmal.
midnightcoder2 2018.10.17. 14:46:54
Nekem gyalog sem. Amíg még nem volt GPS, az autós tájékozódás Pesten kb. úgy ment, hogy megálltam valahol, aztán kerestem utcanév táblákat gyalog, aztán ahogy belõttem hogy hol vagyok, próbáltam megkeresni a célt. Aztán ismét... De emlékszem a szüleimre is, hogy mit tekeregtek amíg gyerekkoromban próbáltak tájékozódni a külföldi útjainkon. De nyilván nem vagyunk egyformák. A régi taxisok valóban ismerték a budapesti utcákat, de akkor nem is ment mindenki taxisnak.
"A szoci ipar termékei legendásan tartósak, túlbiztosítottak voltak. "
A szoci ipar termékei legendásan szar minõségûek voltak. Anyag az volt bennük (más kérdés hogy milyen) csak a megmunkálás... Emlékszem a családi Daciánkra. Kapott alváz és üregvédelmet, de ehhez képest úgy egy év után már látni lehetett a sárhányón át a kereket. 20 év után mire eladtuk újra volt hegesztve az alja, le lett cserélve az összes ajtó, az elülsõ oldal elemek a sárhányóval... És ez csak a karosszéria. Csavarodott ki menet közben féltengely, esett szét néhányszor a kuplungtárcsa, stb. És ez még a daciák jobb generációjából való volt, a nagybátyámé sokkal szarabb volt.
Ja, van sok szocialista cucc ami a mai napig is megy. De 10 000-bõl egy, és abban sem sok már az eredeti alkatrész. Amivel anno találkoztam és nem volt hulladék, az a Lehel hûtõ volt, meg a Hajdú mosógépek. Illetve az NDK-s Simson kismotorok is elég jók voltak, persze egy Hondával persze nem játszottak egy mezõnyben. De Pl. a Rigához vagy a Jawa Mustanghoz képest fantasztikusan megbízható jármûvek voltak.
Vajk a Vitéz Várjobbágy 2018.10.17. 14:48:17
Minden kár ellenére az emberiséget fenyegető veszélyek megoldandó problémák, amiken ha felül tudunk kerekedni, akkor egy magasabb szintre jutunk. Ha az emberek visszafogták volna magukat, mert hogy a szén mennyire szennyez, akkor nem lépett volna előre a világ. Nem azt mondom, hogy nincs szükség környezetvédelemre, a papír eltüntetése is környezetvédelem, az elektronikai hulladék belépett helyette, azt kell kezelni. A fosszilis anyagok tüzelése is hatalmas károkat okozott, de megoldást kell keresni, nem pedig visszamenekülni egy nyomorúságos múltba, vagy olyan lózungokkal dobálózni, amiket senki sem akar megtartani. A kvótás ügyeskedés legnagyobb hibája volt az is, hogy ahelyett, hogy mindenki együttműködését megkövetelte volna, az egész elment egy céltalan moralizálásba arról, hogy "fizessenek a gazdag országok".
kgaba82 2018.10.17. 14:54:18
A várható csapadék és eloszlása kapcsán annyit, hogy a megművelhető területek növekvő nagysága az északi féltekén ellensúlyozhatja a veszteségeket a száraz térségekben.
Az egyértelmű, hogy a száhel övre semmi jó nem vár. Ez elvileg tovább növeli a menekültek számát. Még úgyis, hogy mint tudjuk elsősorban az afrikai középosztály növekvő száma generálja a legtöbb menekültet.
www.theguardian.com/world/2013/may/03/africa-middle-class-search
"evidence shows that the people most susceptible to be international migrants are neither the poorest – who can't afford it – nor the richest – who have already "made it" – but those in between"
flipchartfairytales.wordpress.com/2015/08/06/africa-is-getting-richer-so-expect-more-migrants/
kgaba82 2018.10.17. 15:10:10
Egyetértek.
Kár, hogy kevés az értelmes hang. A hozzáállás pedig is csak egy-egy témában változik pozitívan, miközben alig van igény a higgadt, racionális, de unalmas elemzésre. Ez utóbbi kevésbé kínál nagy megmondásokat és az elképzelt "szent igazságért" való kirohanásokat, annak egót duzzasztó jóleső önteltség érzetével, amely kenyér az egyszeri ember számára.
Kommentedben benne volt a tökéletes zárás a téma kapcsán:
"megoldást kell keresni, nem pedig visszamenekülni egy nyomorúságos múltba, vagy olyan lózungokkal dobálózni, amiket senki sem akar megtartani"
2018.10.17. 15:34:51
Igen van minden. Jelenleg. Még. De mivel nincs üveggömböd, nem tudod garantálni, hogy ez örökre így is marad. Én például Hawking grandiózus elméleteit a világegyetemről nettó faszságnak tartottam. Szvsz nem több fantazmagóriánál, csak éppen azért jegyzik, mert nem Gipsz Jakab mondta, hanem egy világhírű elméleti fizikus. Abban azonban maximálisan egyetértek vele, hogy nem szabad hátradőlni a fotelben, hanem dolgozni kell B, C, D alternatívákon. A bolygóközi utazás is egy alternatíva. Apoklaliptikus események egyébként voltak már a történelemben, itt a földön is, és ez például nem sci-fi hanem történelmi tény. Gondolj a dínókra. Nincs semmilyen garancia arra, hogy maholnap nem jön szembe megint egy 20 kilóméteres kavics aminek pont az útjában leszünk. És ha nem is nyír ki mindenkit, garantáltan átrendezi a bolygó atmoszféráját olyanra, amilyennek már nem fogod szeretni. És jelen technológiánkkal ez ellen SEMMIT nem tudunk tenni, minthogy nyugtázzuk, és keresünk egy masszívnak tűnő barlangot. Az aszteroidán kívül, még legalább egy tucatnyi dolgot ismerünk, ami reális veszély lehet, ellenszer nélkül.
„semmilyen reális közelségbe nem került az "űrkolonizáció" az Apollo-programmal.”
Pont annyira reménytelen, mint Kolombusz útja 1492-ben. Akkor az volt a teljesítmény, hogy egy fából készült lélekvesztővel átkeltek az óceánon, és felfedeztek egy kontinenst. Az akkori technológiai szintnek ennyit volt a maximuma, nem több. Idő kellett hozzá, amíg újabb hajók indultak az újvilágba, egyre többször, egyre többen, és elkezdték belakni, formálni. Ma 500 évvel később felszálsz egy repcsire, alszol egyet, és felébredsz az usában, és röhögsz Kolombuszon. Amíg a holdraszállás a végcél, addig sokminden nem fog történni, mert az már megvolt. Tovább kell menni, komolyabb célokat kitűzni. Technológa van, szürkeállomány van. Csak azt nem értem miért pazaroljuk okos wécépapírtartó tervezésére, amikor ennél sokkal komolyabb és értelmes célok is vannak.
„Az embernek pedig el kell fogadnia, és ebben a világban kell élnie, akár tetszik, akár nem”
Szerintem nincs megírva semmi. Én még a saját hazámtól sem tudtam elszakadni, pont ennyire szeretnék egy másik bolygón élni. De az a helyzet, hogy a föld hamarosan egy hatalmas szemétdomb lesz, ami egyre kevesebb erőforrást biztosít egyre több embernek. Az univerzum pedig k*rva nagy, és úgy tűnik arra van nyitva az ajtó.
2018.10.17. 16:02:16
Pincénkben még megvan a régi szocreál szekrénysorunk, persze márcsak tárolónak használom. Pont a minap nyugtáztam, hogy erre nem sajnálták a lakkot, meg az még rendes fából volt. Áll is rendesen, mintha új lenne. Csak a formavilág ne lenne ilyen gáz.... :)
Exploiter 2018.10.17. 17:01:21
Dél-Amerika: 380 millió, 21 fő/km2
Észak-Amerika: 520 millió fő. Népsűrűség: 23 fő/km2.
Európa: 742 millió fő. Népsűrűség: 75
Afrika: 1.24 milliárd fő. Népsűrűség: 42
Ázsia: 4.5 milliárd fő. Népsűrűség: 144...
Ausztrália nem számottevő a maga 3 főjével
Arról lehet vitatkozni, hogy európa mennyire túlnépesedett, érzésre azért van miből engedni, afrikában az a necces, hogy a népsűrűség csalóka, mert hatalmas területek nem lakhatók egyáltalán.
Ázsia viszont akárhogy nézem, kiüt minden épeszű plafont. Nevezheted szélsőséges álláspontnak, de ennyi emberrel nem. lehet. mit. kezdeni.
steery 2018.10.17. 17:22:39
Ebből az is következik, hogy az emberiség legsúlyosabb problémáját a megfelelő szándék, az összefogás, az egységes irányítás és végrehajtás teljes hiánya jelenti. Az, hogy a 7 milliárd őrjöngő idióta majom 7 milliárd 1 felé húzza a szekeret, aztán csodálkozik az eredményen.
kgaba82 2018.10.17. 19:29:25
A szubtrópusi térségben kétszer aratnak. Egyébiránt arrafelé, Indiában, Kínában mindig is a határokat feszegették. Szóval majd meglátjuk.
Úgy lesz, ahogy lesz. Kizárólag a legkényszerűbbet és legelkerülhetetlenebbet lépjük meg, mint eddig is.
Ha valami megálljt parancsolhat a túlnépesedésnek, és ezért érdemes szorítani neki, az a javuló internetelérés és az online streaming minél gyorsabb afrikai terjedése :)
Larrikin 2018.10.17. 22:48:38
Ott van pl. a polski fiat 125p, vagy a dacia 1310, a videoton colorstar, stb.
Larrikin 2018.10.17. 22:51:50
Hát még a monarchiában.
Larrikin 2018.10.18. 01:18:49
Azért ezzel a gondolatmenettel akadnak gondok. Az egyik, hogy Kolombusz nem csak hogy egy lakható kontinenst fedezett fel, de egyenesen egy lakott kontinenst. Az útja a kor technikai színvonalán, pusztán technikai szempontból se egyedülálló nem volt, se nagy teljesítmény, az út iránya tette különlegessé. Az út annyira nem számított nehéznek, hogy 20 évvel később a karibi térségben már városok épültek. Ehhez képest a csillagközi utazásnak az elméleti alapja is hiányzik, amennyiben legalábbis nincs valakinek fölösleges néhány millió éve rá, a terraformálást meg talán hagyjuk is.