Focus On

Ideje arra koncentrálni, ami igazán számít.

Nem papolni kell
A WHO megfogalmazása szerint az egészség nemcsak a betegség-, illetve fogyaték nélküliséget jelenti, hanem a teljes testi, szellemi és szociális jólét állapotát. Vajon miért nincs mégsem valódi egészségnevelés az iskolákban?

mental-health.jpg

Valódi egészségnevelés. Mert próbálkozások, előadások vannak, hathatós támogatás azonban nincs az iskolákban. És ez probléma. A 17 éves lányom egyenesen úgy fogalmazott, hogy ezek az alkalmak csak arra jók, hogy a törődés látszatát fenntartsák az illetékesek.

Ha az egészséges életmódról beszélünk, nem a mentálhigiéné az első, ami eszünkbe jut. Pedig jó lenne, mivel „az egészség több tényező bonyolult kölcsönhatásából eredő egyensúlyi állapot, olyan testi-lelki-szociális jólét, amelyet egyaránt meghatároznak az ember pszichoszomatikus és pszichoszociális feltételei” (Albert-Lőrincz 2009.). Ez pedig nagyon sok gyereknek és tinédzsernek nem adatik meg, mégsem kapnak megfelelő támogatást. Sőt, több esetben sem ők, sem a környezetük nem tudja, hogy az állapot, amiben vannak, már bajnak nevezhető.

A valódi mentálhigiénés oktatást őszinte, interaktív alapokra helyezve, olyan szakemberek közreműködésével kell bevezetni, akikre jellemző – ahogy C. Rogers, a humanisztikus pszichológia egyik alapítója megfogalmazta -, hogy a szavaik és magatartásuk között összhang van, hitelesek és empatikusak, a klienseket feltétel nélkül elfogadják.

Már megint ez a depresszió

A 17 éves lányom jó hírű gimnáziumba jár. Részt vett már néhány életvezetési előadáson, a feldolgozandó témák közül azonban a depresszió teljesen kimaradt. De akkor mégis, miről volt szó?

„Az első évben az osztályfőnökünk egyik magyar óra helyett beterelte az egész osztályt egy terembe, majd felkonferálta a "fiatalokat", akik a dohányzásról fognak nekünk beszélni. Kisvártatva belépett három "fiatal", akik szabályosan megijedtek a teremben csendesen várakozó diákoktól. Nem szeretnék senkit megsérteni, de azok az egyetemisták a szerencsétlenség mintaképei voltak, akik életükben nem fogtak még a kezükben cigarettát. Ettől függetlenül nagyon szívesen elmondták a bemagolt szöveget a dohányzás veszélyeiről, amire természetesen senki nem figyelt, hisz még a legnagyobb jóindulattal sem lehetett őket meggyőzőnek nevezni. Annyira volt jó az előadásuk, hogy azóta a "kategorikusan el kell utasítani" mondat szállóigévé vált a köreinkben.

Ezután a második évünkben következett az egyetlen hasznos beszélgetés, egy felvilágosító óra. Aki bejött, beszélt velünk a mi szemszögünkről is, és nem utasított el kategorikusan mindent, ami nincs benne a Bibliában. Az a beszélgetés nem úgy épült fel, hogy én vagyok a felsőbbrendű, és most jól megmondom, hogy nektek, kölyköknek hogyan kéne viselkednetek. Teljesen reálisan, a mai világban érvényben lévő körülményekkel vettük át a dolgokat.

Végül pedig a második tanév végén volt szerencsénk egy drog prevenciós előadáshoz, amin a vezető olyan stílusban beszélt, mintha súlyos függőségben szenvednénk. Ingerülten és hűvösen közölte a statisztikákat a magyar droghelyzetről, majd a végén megkérdezte mivel lehetne jobbá tenni az egyébként érdekes és jól megcsinált kiállítást” – sorolta a lányom.

mental.jpg

Ennyi. Dohányzás, felvilágosítás, drog prevenció. Végül is lehetne annak örülni, hogy legalább ennyi van. Kicsit örülnék is, ha ez a kevéske hatékony lenne. De nem az…

A depresszióról és más mentális nehézségekről pedig egyetlen árva szót sem ejtenek. Miért? Mert nem az iskola feladata? Kérdezem, ki segít akkor a tanulónak, hogy felismerje a problémáit, és segítséget kérjen a megoldáshoz?

„A bemagolt - nem attól leszel menő, hogy dohányzol - előadás és a rideg drog prevenciós tárlatvezetés szükséges, de a sokakat öngyilkosságba hajszoló pszichés megbetegedésről akár csak szót ejteni már nem is fontos dolog?" – kérdezte a lányom, és igazat adtam neki.

Az iskolai egészségnevelés megtérülő befektetés

A lányom szerint sok ismerősének tenne jót, ha lenne egészségvédelem az iskolában. Nagy szükség lenne rá. „Addig, ameddig nem történik valami szörnyűség, inkább nem beszélünk a dologról, hisz elég egy idős, kissé őrült pszichológust beküldeni a gyerekek közé kétévente egyszer, hogy csináljon velünk egy kísérletet, majd egyenként megállapítsa mindenkiről, hogy drogos, vagy sötét belülről. Nem viccelek, ez konkrétan megtörtént” – mesélte.

Magyarországon nagyon kevés a statisztikai adat a gyermekkori depresszióról. Dr. Baji Ildikó 2011-es Ph. D. értekezésében azt írja, hogy „a súlyos depresszió előfordulási gyakorisága 1-2 százalék gyermekkorban, és 3-8 százalék serdülőkorban. Hazai és nemzetközi tanulmányok eredményei igazolják, hogy a depresszió élettartam előfordulási gyakorisága gyermekek esetében 4-5 százalék, serdülők körében 13-20 százalék, ami csaknem megegyezik a felnőttkori értékekkel, és azt jelenti, hogy

a felnőttkori depresszió az esetek jelentős részében serdülőkorban kezdődik.”

Az Európai Unió felnőtt lakosságának 6,5 százaléka vallja magát depressziósnak, Magyarországon ez a szám 10,5 százalék. Ők felnőttek. Tehát a mentálhigiénés nevelésre elengedhetetlenül szükség lenne egy egészségesebb társadalomhoz.

high-performance-teams-1.png

Ha csak a számokat nézzük, nem az lenne a logikus, hogy már az iskolákban beszélnek erről? Hogy szakembereket küldenek oktatni a témáról, hogy mindenki felkészült legyen, illetve fel tudja ismerni ha valaki ilyen problémával küzd, és meg tudja találni a személyre szabott segítséget?

Hiszen egy fiatalnak annyi mindennel kell megbirkóznia! Sokan érzik, hogy egyik területen sem tudnak kiemelkedőt alkotni, a barátságai felszínesek, nem érez motivációt, hogy leüljön tanulni, viszonzatlan szerelmet él meg, nem alszik napok óta rendesen a szerencsétlenül felhalmozódott dolgozatok miatt.

Mire hívja fel a figyelmet egy 17 éves? „Annyi minden van, amiről beszélne az ember, ha hagynák neki. Ha valaki figyelne rá annyira, hogy rákérdezzen a problémájára. Főleg akkor, ha tudja, hogy van, mert nem, akármennyire adná magát, nem elég, ha csak annyit mond, nyugodtan szólj, ha akarsz beszélni. És a barátok, ha tudnak is segíteni, az sokszor nem elég.

Megjegyzés: köszönet azoknak a pedagógusoknak, akik kötelező feladataikon felül próbálnak segíteni.

Segítség: ITT, ITT, és akár ITT is.

A bejegyzés trackback címe:

https://focusonblog.blog.hu/api/trackback/id/tr3713577033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Focus On

A FocusOn blog a testi, lelki, szellemi egészség témáira koncentrál.

Friss topikok

Címkék

1848-49-es forradalom és szabadságharc (1) acroyoga (3) agresszió (1) agy (11) ajándék (1) átlaghőmérséklet (1) bántalmazás (1) befagyasztva (1) betegség (1) boldogság (1) döntésképes (1) egészség (20) egészségmegőrzés (1) egészségnevelés (7) egyenjogúság (1) életkor (1) életmódváltás (1) ENSZ (2) érintés (1) érzelem (1) Európai Unió (1) fájdalomcsillapító (2) fascia (1) fegyver (1) felmelegedés (1) férfiak (1) fogadalom (1) fogamzásgátlás (1) Föld (5) gyerek (7) gyereknevelés (4) hőség (1) immunrendszer (1) iskola (1) jóga (6) karácsony (1) kiállítás (1) klíma (3) klímaváltozás (3) kommunikáció (10) környezetvédelem (1) kötőszövet (1) kutatás (15) láb (1) lélek (14) Magyarország (1) masszázs (1) meditáció (1) megkönnyebbülés (2) mentálhigiéné (1) migráció (1) mozgás (11) mozgásszegyény életmód (2) műanyag (1) munkaügyi központ (1) nagykorúság (1) nők (2) okostelefon (2) oktatás (6) Olimpia (1) önkéntes (1) onlinetanfolyam (2) párkapcsolat (1) pénz (2) politika (1) psziché (20) pszichológia (1) Rio (1) siker (11) sport (1) stresszkezelés (5) stresszoldás (10) találmány (1) tanács (1) tanár (2) tanfolyam (1) tanulás (2) társas kapcsolatok (11) természetvédelem (10) test (8) thaimasszázs (1) tudomány (23) túlfogyasztás (1) újév (1) ülőmunka (2) unalom (2) ünnep (1) USA (2) vélemény (13) véna (1) videó játék (1) Világörökség (1) visszér (1) visszértágulat (1) WWF (2) Címkefelhő